Verba docent – exempla trahunt! (Słowa uczą – przykłady zachęcają!)

Czy nastoletni uczeń jest w stanie zdecydować świadomie o swojej przyszłości? Dokonać właściwego wyboru ścieżki kariery? Przewidzieć, czy wybór, którego dokonuje jest gwarancją samodzielności i utrzymania się w przyszłości? To dylematy, z którymi muszą sobie poradzić absolwenci szkół podstawowych lub funkcjonujących ostatni rok gimnazjów. Dotychczas wielu z nich wybierała licea ogólnokształcące, traktując to jako naturalną decyzję, idąc za większością, bojąc się utraty nawiązanych przyjaźni, obawiając się nowych przedmiotów zawodowych, a przede wszystkim, nie znając możliwości szkolnictwa zawodowego. Niejednokrotnie wybór ten był podyktowany marzeniem o studiach, które przecież również można podjąć po ukończeniu szkoły zawodowej.

W ramach III Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych w dniach
5-9 listopada 2018 roku, pod hasłem „Odkryj swój talent”, odbyło się szereg działań, mających na celu poprawę wizerunku kształcenia zawodowego i wskazanie młodzieży możliwości rozwoju zawodowego już na wczesnym etapie życia. Były to najczęściej różnego rodzaju prezentacje szkół średnich.

Centrum Edukacji Ogrodniczej zaprosiło uczniów szkół podstawowych i gimnazjów do udziału w seminariach prowadzonych przez swoich wykładowców i młodzież. Były to nie tylko prelekcje, ale przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, w trakcie których goście mogli zmierzyć się z arkanami poszczególnych zawodów. Program obejmował zajęcia z doradztwa zawodowego zaprezentowane przez panią Dorotę Jasiejko – pedagoga szkolnego – oraz warsztaty w zakresie kierunków kształcenia oferowanych przez szkołę.

Pani Iwona Galacka – Rajchel zaproponowała ćwiczenia pod nazwą „Z dendrologią na Ty”. W ich trakcie uczniowie rozpoznawali drzewa i krzewy ozdobne po liściach, owocach, pędach, a także części morfologiczne roślin przy użyciu plansz, zdjęć, rycin oraz żywych okazów. Warsztaty zburzyły dotychczasowe wyobrażenia uczniów o ogrodnictwie. Okazało się, iż zajmowanie się roślinami wymaga bardzo rozległej i specjalistycznej wiedzy. Nawet łacina jest niezbędna.

„Kształt, barwa, światło” – zajęcia zorganizowane przez panią Joannę Woźniak polegały na zaprojektowaniu ogrodu przydomowego. Uczniowie samodzielnie dobierali rośliny, planowali przestrzeń w ogrodzie oraz za pomocą szablonów i elementów trójwymiarowych, jak z klocków lego, tworzyli projekt. Kreowanie przestrzeni zgodnie z własnymi potrzebami i upodobaniami, pod okiem specjalisty, dostarczyło uczestnikom wiele satysfakcji. Największym zaskoczeniem był dla uczniów fakt, iż zawód technik architektury krajobrazu w ogóle istnieje i wiąże się z tak wielką fachowością i profesjonalizmem.

„Zwierzęta małe i duże” – seminarium przeprowadzone przez panią Magdalenę Skólmowską – Kopczyńską i pana Zbigniewa Muszczyńskiego polegało na ukazaniu całego spectrum umiejętności i zadań technika weterynarii. Uczestnicy mogli zmierzyć temperaturę i zbadać puls zwierzęcia, poznać podstawowe narzędzia wykorzystywane w weterynarii, spróbować samodzielnie zszyć ranę, przeprowadzić na fantomie reanimację psa i szereg innych czynności. Wszystko to pozwoliło zbudować właściwy obraz pracy technika weterynarii, który wiąże się nie tylko z białym fartuchem i stetoskopem.

„Szczepienie i okulizacja” – to warsztaty, w trakcie których pan Andrzej Wyka demonstrował uczestnikom tajniki rozmnażania drzew i krzewów. Uczniowie mogli samodzielnie wykonać szczepienie metodą okulizacji. Mamy nadzieję, że niejeden uczestnik został zarażony pasją do ogrodnictwa, by w przyszłości zbierać owoce swojej pracy. „Kropką nad i” było zapoznanie się ze sprzętem wykorzystywanym w branży oraz nauka jazdy traktorem w ramach prezentacji zawodu mechanik – operator pojazdów i maszyn rolniczych. Z dużym zaangażowaniem i cierpliwością, czuwając nad bezpieczeństwem, zajęcia przeprowadzili panowie: Tadeusz Ledwoń, Adam Kania i Andrzej Fidos.

W przygotowaniu oraz przeprowadzeniu warsztatów pomagała młodzież naszej szkoły, która z wielkim zaangażowaniem wprowadzała młodszych kolegów w świat zawodów i z dumą odkrywała ich tajniki. Ponadto w bezpośredniej rozmowie odpowiadali na nurtujące pytania gości, czyli około setki uczniów ze szkół w Kobylance, Kołbaczu i Szczecinie Dąbiu.

Wszelkie wydarzenia promujące szkolnictwo zawodowe pozwalają odczarować myślenie o technikum czy też szkole branżowej jako o edukacji „drugiej kategorii”. Okazuje się, że poza wiedzą ogólną trzeba przyswoić obszerny zakres wiedzy specjalistycznej. Równoległe przygotowanie do matury i egzaminów zawodowych wymaga ogromu pracy, ale nie zamyka możliwości studiowania czy prowadzenia własnego biznesu.

Czy dzięki przeprowadzonym warsztatom byliśmy w stanie zmienić stereotypowe myślenie o szkolnictwie zawodowym? Czy nadal będzie pokutowało przekonanie, że liceum to lepszy wybór? O tym przekonamy się 1 września.

Barbara Krupińska i Marzena Andrzejewska