W dniu 20.listopada br. uczniowie naszej szkoły wysłali do MRiRW ukończony biznes plan, który wziął udział w konkursie „Moje zrównoważone innowacyjne gospodarstwo rolne”. Opracowanie biznes planu trwało dwa miesiące i wymagało wielu spotkań. Ostatecznie powstał biznes „Gospodarstwo rolne Lawendowa Łąka Zuzanna Kowalska”. Koncepcja biznesowa dotyczyła gospodarstwa, które zajmie się hodowlą alpak, kóz i owiec i następnie produkcją wyrobów z mleka koziego i owczego: głównie serów oraz wyrobów z wełny alpak jak również prowadzenia własnej pasieki i produkcji miodów: wielokwiatowego i lawendowego. Biznes plan zakładał realizowanie przez gospodarstwo strategii „od pola do stołu” – wszystkie sprzedawane produkty będą powstawały w gospodarstwie. Produkcja będzie w 100% ekologiczna, dot. to produkcji miodów, lawendy, wyrobów z mleka koziego i owczego oraz sprzedaży hipoalergicznych wyrobów z wełny alpak. Uczniowie uwzględnili również dodatkowe dochody okazjonalne jak spacery z alpakami i sesje zdjęciowe na lawendowej łące. Założono wysoką dywersyfikację przychodów, która da możliwość ograniczenia strat i ryzyka prowadzonej działalności. Gospodarstwo będzie mogło także osiągnąć niezależność (samowystarczalność) w zakresie żywienia zwierząt ponieważ planowana produkcja roślinna zabezpieczy potrzeby w tym zakresie. Uczniowie zaplanowali przeprowadzenie licznych inwestycji i modernizacji takich jak budowa nowej obory dla zwierząt, przechowalni, serowarni oraz zakupu niezbędnych maszyn i urządzeń. Realizacja zakładanych inwestycji będzie oparta o dopłaty, o które gospodarstwo będzie starało się wnioskować. Zaplanowano także liczne inwestycje w ekologię, takie jak panele fotowoltaiczne, studnia głębinowa, zbieranie wody opadowej – deszczówki oraz zakup drona do mapowania i kontroli stanu upraw i zwierząt.
Oto jak wspominają pracę nad biznes planem sami uczniowie. Prowadzenie własnej firmy to nie „bułka z masłem”. Przekonaliśmy się o tym biorąc udział w konkursie na najlepszy biznes plan. To tygodnie rozmyślań nad napisaniem biznes planu opłacalnego i innowacyjnego gospodarstwa, co wiele nas nauczyło – bujna wyobraźnia i doświadczenie w branży to nie wszystko, trzeba było to jakoś „przelać na papier”. Nie było łatwo, ale również nie nudziliśmy się. Pani Adriana Płatek-Mąkosa pomogła nam w uporządkowaniu naszych myśli i zrozumieniu czym jest tak naprawdę prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Dla nas wszystkich była to cenna lekcja i przede wszystkim fajna przygoda, którą będziemy z pewnością ciepło wspominać, jako przyszli biznesmeni.
Nie bójcie się podejmować wyzwań! Strach ma wielkie oczy, ale współpraca i determinacja ma wielką moc.”
Dominik Szczęch klasa 5Htd




