„Rok Szkoły Zawodowców” – konferencja inaugurująca

OLYMPUS DIGITAL CAMERAW roku szkolnym 2014/2015 głównym priorytetem Minister Edukacji Narodowej jest rozwój szkolnictwa zawodowego. I tak 20 października 2014 roku w Koszalinie odbyła się konferencja inaugurująca „Rok Szkoły Zawodowców” w województwie zachodniopomorskim. Nasza 3-osobowa szkolna delegacja też tam była. Konferencję otworzył gospodarz spotkania – Prezydent Miasta Koszalin, Piotr Jedliński. Tadeusz Sławecki – Sekretarz Stanu w MEN (Departament Szkolnictwa Zawodowego i Ustawicznego) przedstawił zmiany, jakie zaszły i nastąpią w szkolnictwie zawodowym:

  • dopasowanie szkolnictwa zawodowego do rynku pracy,
  • podzielenie zawodów na kwalifikacje,
  • rozwinięcie doradztwa zawodowego (szkolenie nauczycieli),
  • egzaminy zawodowe przeprowadzane w zakładach pracy,
  • studia podyplomowe dla nauczycieli zawodu,
  • wprowadzenie nowych zawodów,
  • uatrakcyjnienie zawodów,
  • kształcenie dualne (szkoła – zakład pracy) – priorytet MEN,
  • rozwój kursów kwalifikacyjnych – priorytet MEN,
  • uruchomienie bazy PKZ (kursów w szkołach),
  • mapy najlepszych szkół (wg zdawalności egzaminów),
  • szkolne programy nauczania,
  • egzaminatorzy zewnętrzni.

Następnie głos zabrała Ewa Konikowska-Kruk – Dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, która uzupełniła powyższą wypowiedź, dodając:

  • płatne egzaminy eksternistyczne,
  • możliwość zdawania egzaminów zawodowych w ciągu 5 lat od ukończenia szkoły,
  • program profilaktyczny i wychowawczy szkoły jako jeden dokument,
  • wybory do Rad Rodziców na cykl nauczania,
  • wzrost subwencji oświatowej,
  • ogłoszenie konkursu dla uczniów „Dlaczego wybrałem szkołę zawodową?” (film, prezentacja, artykuł),
  • stypendia dla uczniów z funduszu Marszałka Województwa,
  • uczniowie raz w tygodniu na praktyce u pracodawcy,
  • wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne (nowoczesny sprzęt).

Przemysław Krzyżanowski – Podsekretarz Stanu w MEN także mówił o zmianach w przepisach prawa oświatowego – głównie o rezygnacji z rozporządzeń na rzecz ustaw oraz o nowych warunkach zatrudniania nauczycieli – zatrudnianie kodeksowe nauczycieli do projektów unijnych.