Debata uczniowska 12 lutego 2024r – Złote Szkoły NBP

Drużyna Ambasadorów Ekonomii, przy wsparciu nauczycielki Podstaw Przedsiębiorczości pani A. Płatek-Mąkosy, zorganizowała w auli naszej szkoły debatę uczniowską na temat: Zalety i wady płatności gotówkowych i bezgotówkowych. Debata miała charakter debaty „za i przeciw”. Zostały utworzone dwie rywalizujące ze sobą grupy uczniów. Jedna grupa opowiadała się za korzystaniem z gotówki, druga z kolei za obsługą bezgotówkową tj. kartami. Obrady były niezwykle burzliwe. Uczniowie wymieniali się swoimi spostrzeżeniami na temat wad i zalet gotówki i kart. Ostatecznym rozstrzygnięciem debaty była ankieta skierowana do wszystkich uczestników spotkania. Wszyscy otrzymali QR kod do ankiety i mogli wyrazić swoją opinię: czy wolą posługiwać się gotówką czy plastikiem? Ostateczne wyniki ankiety podamy wkrótce, jednak na podstawie wstępnych danych, już teraz możemy stwierdzić, że wolimy posługiwać się kartami płatniczymi. Debata została poprzedzona wykładem  pana dr Dawida Dawidowicza 

z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie „Funkcja emisyjna banku centralnego NBP oraz bezpieczeństwo obiegu pieniądza na rynku”. Z wykładu dowiedzieliśmy na czym polega emisja pieniądza, jakie są najważniejsze zabezpieczenia banknotów i co grozi za fałszowanie pieniędzy. Jaką rolę spełnia NBP, jako bank emisyjny i jak NBP wpływa na ilość pieniądza w obiegu oraz co to są operacje otwartego rynku? Z ogromnym zainteresowaniem słuchaliśmy o tym, jak zabezpieczyć się przed wyłudzeniem danych o naszych kontach (dowiedzieliśmy się czym jest phishig). Poznaliśmy też zagrożenia związane z  korzystaniem z bankomatów i płatnościami kartami (skimming). Bezpośrednio po wykładzie odbył się Quiz wiedzy z pytaniami:

  1. Który z banków na rynku ma wyłączne prawo emisji pieniędzy?
  2. W jaki sposób bank centralny może regulować ilość pieniędzy w obiegu?
  3. Co to jest phishing?

Zwycięzcy otrzymali słodkie upominki. Debata była bardzo ciekawym doświadczeniem. Z pewnością nie będzie to ostatnia debata w tym roku szkolnym.